onsdag 10 november 2010

På pilotdag med Gapminder som verktyg

Tidigt i höstas startade ett pilotprojekt mellan Av-media Kronoberg och Linnéuniversitetet ( Ung Kommunikation och CeLeKT- gruppen) . Meningen är att en grupp lärare, lärarutbildare och IT-pedagoger ska lära sig använda Hans Roslings verktyg Gapminder i undervisningen. Syftet är att utveckla metoder och modeller som kan användas i undervisningen, i skola och i lärarutbildningen för att öka förståelsen för vår omvärld genom att använda visualiserade data.
Läs mer om projektet på Ung kommunikations blogg.

På fredag ska vi träffas igen. Tills dess ska alla grupper producerat ett lektionsförslag och lagt ut detta på vår wiki. Jag har arbetat med en tidigare kollega från den högstadieskola som vi båda arbetade på. Båda är vi matematiklärare i grunden. Jag kan säga att det inte har varit helt enkelt. Vi har vänt och vridit på de olika axlarna. Lagt till och dragit ifrån länder. Försökt att tolka vad vi ser när vi startar visualiseringen. Och hela tiden haft frågan i bakgrunden- hur kan vi koppla detta till matematikundervisningen och då kanske främst till högstadiet.
Jag fick just Skolverkets nyhetsbrev "IT för pedagoger". Där står det bland annat:

It-kunskaper i matematik

Kursplanen för matematik tar upp behovet av att kunna använda digital teknik för att undersöka och tolka problemställningar, diagram, tabeller och grafer. Eleverna ska också kunna beskriva egna och andras resultat med hjälp av bland annat digitala verktyg.

Så visst känns Gapminder som en klockrent verktyg att tillsammans med en interaktiv skrivtavla stimulera eleverna att kunna undersöka, tolka...

Mitt och kollegans första försök att skriva en sk lärmodul kan finns här. Om du testar den så vore det trevligt med feedback! Här eller direkt på min mejl.

2 kommentarer:

  1. Det här låter intressant. Vi är intresserade av att följa ert arbete så fortsätt gärna att skriva om hur det fortlöper.
    Johan Busck, EnIT
    enitkk.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Och Archimedes som klarade sig med en låda sand...

    SvaraRadera