tisdag 26 januari 2010

Vem är matematikutvecklare i din kommun?

I nästan alla av Sveriges kommuner skall det i dag finnas en eller flera matematikutvecklare. Lokala matematikutvecklare ska stödjas i arbetet med att långsiktigt utveckla matematikundervisningen i den egna kommunen.



  • Stödet ska lyfta fram relevant forskning och aktuella utvecklingsarbeten om lärande och undervisning i matematik samt om skolutveckling


  • ge möjlighet till erfarenhetsbyte kring utvecklingsarbete i matematik på skol-, skolområdes-, kommunal och regional nivå


  • visa på verktyg för hur lokalt utvecklingsarbete i matematik kan planeras, genomföras och utvärderas


  • bidra till uppbyggnad och utveckling av nätverk kring matematik på lokal, regional och nationell nivå.

Från starten 2006 fram t o m jan 2010 har totalt 16 konferensdagar erbjudits de kommunala matematikutvecklarna. Förutom konferenserna finns även andra former av stöd till matematikutvecklarnas arbete, som litteratur och webb. Här kan läsa mer om satsningen på Matematikutvecklare.
I den här artiklen i Skolvärlden kan du läsa om matematikutvecklarnas arbete i Varbergs kommun. Vad händer i din kommun? Berätta gärna!




För övrigt önskar jag att jag var på Matematikbiennalen den här veckan. Hoppas kunna ta del av en del som händer via nätet!
Hört talas om Mattecoach på nätet?
Matematikutvecklare ska stödja kommunernas utvecklingsarbete. I Stockholm finns dessutom mattecoacher som ska kunna hjälpa främst grundskoleelever med matten. Detta via chattprogrammet MSN. I våras startade detta som ett pilotprojekt där elever från 6 skolor i Stockholmstrakten kunde få hjälp av studenter vid KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, eller SU, Stockholms universitet via chattprogrammet MSN. Nu får alla Stockholms elever möjlighet att få hjälp varje helgfri måndag -torsdag mellan kl16.00-19.00. "Mattecoacher på nätet" är ett samarbete mellan Stockholms stad, KTH, Stockholms Universitet och Microsoft. Alla 17 coacher som ska hjälpa till är studenter som pluggar till mattelärare. Tanken med projektet är både att hjälpa eleverna bli bättre på matematik – och att blivande mattelärare ska få erfarenhet av att handleda på nätet.
Det här låter som en modell som flera lärosäten borde kunna hänga på, tycker jag! Win -Win!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar