onsdag 12 maj 2010

Skolans struktur tar kål på elevernas motivation

Rubriken är hämtad från i Sydsvenskan tidigare i vår. Nedan kommer en kort sammanfattning av artikeln som i sin helhet kan läsas här.

Den svenska skolans form och arbetssätt motverkar snarare än förstärker elevernas inre motivation, skriver Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet och ledare för Linnéprojektet Cognition, Communication and Learning.
Enligt Gärdenfors missgynnar skolans nuvarande form två faktorer som forskning visat är centrala för framgångsrikt lärande, motiviation och förståelse.

Skoldebatten borde snarare fokusera på hur man kan fånga elevernas medfödda inre motivation.

Pedagogen Jerome Bruner lyfter fram tre gynnsamma faktorer:
1) Nyfikenhet: Människans naturliga nyfikenhet är stark redan från födelsen.
2) Kompetens: Om man upplever att man lyckas känner man glädje över sin kompetens och en form av stolthet.
3) Ömsesidighet: Människor tycker om att frivilligt uppnå mål tillsammans med andra.

En annan faktor som inte uppmärksammas tillräckligt är hur väl eleverna förstår det de lär sig. Det är först när man förstår som man kan tillämpa det man lärt sig på nya problem. Kunskapen blir produktiv i stället för repetitiv.
Motivation och förståelse hänger samman såtillvida att den inre motivationen ökar när man förstår det man lär sig. Men det omvända är ännu viktigare:
Det är frustrerande och nedslående att inte förstå.

Om undervisningen fokuserar på förståelse istället för repetitiv kunskap, så får det genomgripande konsekvenser för hur man testar effekten av lärande. Om förståelsen sätts i centrum blir det viktigare att klara nya problem än att behärska gamla.

Jag satt i går och hjälpte min 15-åriga dotter med hennes matematikuppgifter. Det kändes som torrsim.. Hon har inte svårt för matematik egentligen, hänger lätt med i diskussioner som definitivt kräver matematiskt tänkande och förståelse. Men hon är Inte Godkänd i skolans torrsimsmatematik. Hon har inte förstått den. Tänk om hon i stället hade fått kasta sig över Drömhusprojektet jag skrev om i förra inlägget eller något annat där hennes inre motivation var drivkraften! För henne så gäller det nu att bli Godkänd i torrsimsmatte och hon fortsätter därför detta eviga harvandet i matematikboken ett tag till. Men jag hoppas och drömmer om att hon någongång ska få uppleva glädjen av att förstå och kunna använda sina kunskaper matematik, (som hon faktiskt har trots 4 poäng under gränsen för Godkänd...), på nya utmaningar , där matematiken kommer in i ett vettigt sammanhang!
Jag hoppas hon ska slippa simma mera torrsim!

1 kommentar:

  1. Att döda intresse är skolan bra på. Kanske är det strukturen det är fel på men tar ju så lång tid att ändra på. Gäller matte likväl som språk och andra ämnen. Har ingen direkt lösning annan än alternativa skolformer. Folkhögskolemodellen borde du titta på. Overkligt möjlighetsfull. B

    SvaraRadera